#IntroTheWild: Week 6 en alleen maar mooie mensen in Myanmar

Vier dagen alleen zitten smelten op een kamer in Bagan was zelfs voor mij net iets teveel. Dus deel twee in Myanmar enkel hostels – en dat heb ik mij geen seconde beklaagd. Vriendjes maken en ik: normaal past het niet samen in één zin, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

1-8y4hEAG94G55Bpu4SlkF0A@2x

Mandalay

Ik kwam toe in mijn hostel in Mandalay en het énige wat ik wilde doen, was een dutje. Maar mijn kamer – excuseer, bed, want we zitten in een hostel – was nog niet klaar. Wachten dus. Dat Ostello Bello dé social hub van Myanmar bleek te zijn, wist ik toen nog niet. Maria (Chileens, 27) stelde voor om samen naar Mandalay Hill te gaan en nog voor ik het zelf wist, zat ik achterop een moto. Er is niets waar ge wakkerder van wordt dan een motorcycle taxi die véél te snel Mandalay Hill oprijdt. En er is niets zo leuk als onderweg naar beneden compleet te verdwalen en de meest bizarre dingen tegenkomen.

Dag twee in Mandalay was een bijzonder goedgevulde: dit tripje beloofde om ons ‘het lokale leven te leren kennen’. Dat is best wel goed gelukt eigenlijk. Met Millie (Brits, 22) en Emily (Brits, 25) uit mijn hostel trok ik naar een lokale markt (veel te warm), een authentiek theehuis (waar ik niks kon proeven, want ja ge raadt het al) en reden we naar een soort van landhuis (supermooi, onder een mangoboom). En daar begonnen we te koken. Heel veel te koken. Ongeveer 7 schotels. Zoveel koken dat mijn lichaam óók maar besloot om over te koken. De temperaturen waren niet zoals die in Bagan, maar het scheelde niet veel. Ik heb van alles een beetje geproefd en ik zweer het u: LEKKER. Daarna mochten we een dutje doen (yes) en gingen we fietsen (de mijne had natuurlijk weer een platte band).

1-j-2Hovf5zv-Tr8WPQo05qQ@2x

Dag 3 in Mandalay ging ik normaal een hele reeks oude steden bezoeken, maar ik was niet zo oké. Verder dan postkaartjes op de bus doen ben ik niet geraakt. Ik voelde mij wél een beetje schuldig tegenover de motorcycle taxi driver met wie ik afgesproken had, dus ik besloot dat de zonsondergang aan U-Bain Bridge welkome afwisseling zou zijn. En de tussenstop die we maakten langs een lokaal boekenmarktje, omdat hij nog schoolboeken nodig had voor zijn zoon, was bijzonder mooi meegenomen.

Kalaw

Een Nederlander, twee Belgen en twee Francaises zaten eens in een hutje en … Het zou het begin kunnen zijn van een mop, maar het is echt gebeurd. Allard (Nederlander, 22) kwam ik tegen in het lokale busje dat ons van Mandalay naar Kalaw bracht.

Van die zes uur busrit herinner ik mij niet veel (goeie reispillekes), behalve dat er een héél luide film voor de locals opstond, my best guess is dat het iets was à la FC De Kampioenen. Toegekomen in mijn hutje in Kalaw bleek de eigenaar een Belg te zijn – die zelfs nog in Strombeek gewoond heeft. De dag erna zat ik tijdens het ontbijt van homemade banana bread te smullen samen met Allard, Fanny (Frans, 30) en Victoria (Frans, 30), die midden in de nacht gearriveerd waren. Supergezellig.

Eigenlijk komt iedereen naar Kalaw om te stappen, maar de enige hike die ik maakte in de bergen van Kalaw, was de chille wandeling die we met ons vieren deden naar de heuveltop vlakbij ons. We waren terug nét voor de hemelsluizen zich openden, bestelden iets om te eten en probeerden een mix van Frans/Engels/Nederlands te praten. Again: supergezellig.

De rest ging dus de trek doen van Kalaw naar Inle Lake, ik wilde de lokale trein nemen – da’s naar ‘t schijnt een echt avontuur. Toen dat niet lukte door de regen, besloot ik een lokaal busje te nemen. Toen dat busje op zich liet wachten, heb ik maar gewoon een taxi genomen: 35 minuten later zag ik Inle Lake al verschijnen aan de horizon. Geduld, het is niet altijd aan mij besteed.

Inle Lake

De Ostello Bello in Inle Lake was heerlijk: ik voelde mij er meteen thuis, er begonnen meteen mensen tegen mij te praten en ik had meteen een nieuw Belgisch dormgenootje. Chiara (Eupen, even oud, ook introvert) en ik hadden ook metéén door dat Inle Lake wel ons ding was. We fietsten samen rond het meer, kropen bij zonsopgang op een bootje terwijl onze bestuurder zich een Birmaanse charmezanger waande, aten de lekkerste fried tofu én de lekkerste dim sum.

Mijn hostel leek wel de meeting place van alles en iedereen die Belgisch of Hollands was: het was leuk om gewoon Nederlands te kunnen praten tijdens een sunset winery tour, of te ontdekken dat uw hele dorm eigenlijk ook uw buren zouden kunnen zijn.

En ook: een avondje hangen met de Kalaw-crew en hun verhalen horen over de trek – ik zou dat los niet overleefd hebben – was een fijn weerzien. Het voelde al een beetje als thuis.

Taunggyi

En dat thuisgevoel werd alleen maar groter. Ik was al iets te lang in Inle Lake blijven plakken, dus ik boekte een Airbnb in de bergen van Taunggyi. Ik dácht dat ik dan al dichter bij de luchthaven zou zitten. Fout gedacht dus. Drie uur rijden en geen enkele andere toerist tegenkomen. Toekomen en de kindjes van John hun huiswerk zien maken aan de keukentafel. Een échte Airbnb dus. Blijkt dat hun huisje dicht bij de 2478 roze pagoda’s van Kakku lag, dus niet veel later cruisden John, zijn vrouw en ik in hun gezinswagen door het landschap van de Shan state. Een familie-uitstapje, als het ware.

Op de terugweg aten we noedels in de buurt van een roze met neonlichtjes versierde pagoda en stopten we bij de lokale ‘bakker’. ‘s Morgens werd ik wakker van iemand die piano speelde. Ik kreeg vers fruit en pilletjes met een etiket van een dubieuze Chinese geneesheer om mijn buikpijn op te lossen. Ik werd ook – net alsof ik zes was en naar school ging – netjes door John en zijn vrouw afgezet aan Heho Airport. Het was dan wel mijn laatste stop in Myanmar, maar het was by far de meest authentieke. The middle of nowhere, dat was gewoon híer.

Mijn volgende stop? Chiang Mai … en mediteren. Dat dat niet gemakkelijk was, dat kan ik u nu al zeggen.